Foto: 

Dizaina

Irene Pérez "Dizaina és un mercat de dissenyadors, però l'enfoquem com una festa del disseny"

Aquest dissabte la Rambla de Figueres serà la capital catalana del disseny gràcies a Dizaina
Jordi Blesa
,
02/07/2015
Fires i festes
Per quart any consecutiu Figueres es convertirà, per un dia, en la capital catalana del disseny gràcies al mercat de dissenyadors independents Dizaina. La cita és aquest dissabte 4 de juliol, i aquest any arribarà més estiuenc que mai, ja que les seves organitzadores ens re-dissenyaran la Rambla de Figueres per convertir-la en un gran espai de platja, amb gandules, sorra, para-sols i bon ambient. Una jornada festiva que ens sorprendrà amb un grapat d'activitats on destaquen els tallers per mainada i adults, i la música en directe.
Aquesta proposta, plenament consolidada a la ciutat, té moltes cares. No és tan sols un mercat on podem trobar 48 marques de dissenyadors independents de diferents àmbits. Dizaina és un espai on les joves marques es poden donar a conèixer i fins i tot aconseguir l'apadrinament d'un professional del món del disseny. En cada edició quatre professionals assisteixen al mercat i cada un d'ells escull una de les marques expositores per apadrinar-la durant tot un any.
 
També és important destacar la cara més solidaria de Dizaina, durant la jornada es vendran butlletes per participar en el sorteig de tres lots de productes. Cada lot es confeccionarà a traves de productes donats per les marques participants. La recaptació s'entregarà integrament a l'associació d'ajuda a dones afectades de càncer de mama, Grup Iris.
 
Per conèixer un xic més Dizaina i les seves propostes hem trucat a la Irene Pérez, una de les quatre organitzadores del mercat.
 
Irene, que és Dizaina?
 
Dizaina és un mercat de dissenyadors, però l'enfoquem com una festa del disseny, anem per la quarta edició, fa tres edicions que es fa a la Rambla, la primera la varem fer a la Plaça del Teatre Jardí, va ser més petita, però hem anat creixent a mesura que han anat passant les edicions. Hi ha venda amb varis expositors, el primer any en van haver 27, el segon uns 33, l'any passat vam pujar a 43 i aquest any en tenim 48. Tot i que moltes marques que es presenten que es queden fora perquè tenim varies premisses, com que tinguin una bona imatge de marca, que siguin productes elaborats a km 0, que segueixin una mica els canons de tendència... S'han quedat unes 100 marques en llista d'espera o sense possibilitats d'entrar, tenim un filtre bastant important perquè volem que sigui un mercat amb una imatge molt forta.
 
Doneu prioritat a les marques del territori?
 
Sobretot donem prioritat a la qualitat. L'any passat hi havia més gent de fora, com de Barcelona, que no pas del territori. Aquest any s'ha equilibrat una mica la balança, jo crec que al donar-nos més a conèixer i que el mercat ja té una mica més de recorregut, la gent d'aquí l'ha conegut. Aquest any la balança està més o menys equilibrada, aproximadament hi ha el mateix nombre de gent de comarques gironines que de fora.
 
Un tòpic habitual diu que la funcionalitat d'un objecte disminueix quan el disseny pren més importància.
 
No té perquè, per nosaltres és molt important la imatge, que alhora que un objecte sigui funcional també sigui estètic. No crec que s'hagi de treure una cosa perquè funcioni l'altre, intentem que sigui tot un conjunt, i que funcioni tot l'objecte en si. En el mercat ens enfoquem més a objectes de moda, així que no ens trobem amb casos d'aquests, solen ser tot coses practiques i alhora boniques de portar, i còmodes.
 
Quina hauria de ser l'aportació del disseny?
 
Nosaltres donem molt de valor a l'emprenedor que crea la seva marca i que treballa amb conviccions, que creu en el seu projecte, que l'elabora, que el treballa,... donem molt de valor a marques noves que s'han hagut de buscar la vida per donar a conèixer els productes que elaboren ells mateixos. Un exemple és Rita Row, que vareu entrevistar fa temps, una marca de moda que a més està tinguen un potencial brutal i que ho treballen tot aquí, s'ho han fet tot elles i tenen tots els tallers aquí.
 
Estem vivim un moment d'esplendor del do it yourself (fes-t'ho tu mateix), com es viu des del sector del disseny professional?
 
Doncs nosaltres en som un exemple, som un mercat professional però que ens ho fem pràcticament tot nosaltres, i amb col·laboracions. Al final si t'ho fas tu mateix quedes com més satisfet, ho treballes des de zero agafant els materials, aplicant-los, treballant-los. Té molt més valor, a banda de professional, de personal i emocional. És un treball més des de l'interior i cap a fora.
 
Així creus que el “do it yourself” pot conviure perfectament amb el disseny més professional?
 
Si, hi tant. Pot arribar a establir-se dins d'altres àrees de mercat. Ara s'ha posat de moda però pot pertànyer a una àrea del disseny i de tot aquest àmbit professional.
 
Heu apostat molt per les activitats paral·leles al mercat com la música en viu i els tallers, que aporten a la jornada?
 
Que la gent visqui de més a prop tot l'acte, tota la festa del disseny. Ens enfoquem al públic familiar i volem que la mainada conegui el disseny, o àrees relacionades amb el disseny, a traves dels tallers.
La música aporta un bon ambient, Dizaine té un aura especial de bon rotllo, i això ho diuen expositors, col·laboradors i visitants. Es respira un molt bon ambient, volem que tot sigui festiu, que la gent es mogui d'una banda a l'altre de la Rambla, i que visqui el mercat de totes les maneres.
 
Aquest any dediqueu el mercat a la platja, hi veurem gent amb vestit de bany i biquini?
 
No, no veurem gent amb biquini, però si hi haurà un aire molt “platjero”, hi haurà sorra, hi hauran gandules, hi hauran para-sols. Hem treballat molt la decoració perquè es visqui un ambient de platja tal qual, també portaríem el mar però seria més complicat.
 
Quines són les novetats d'aquest any i l'imprescindible d'aquesta edició? 
 
Hi han tallers molt bons, per exemple el taller d'il·lustració de la Maria Herreros, que a banda de fer el taller és padrina de Dizaina, els seus tallers normalment són de pagament, i nosaltres els oferim gratuïts. Serà molt interessant, perquè la Maria és de València i no els sol fer per aquí.
Desprès hi ha varies novetats de tallers que sempre intentem que estiguin relacionats amb el tema que es treballa, per exemple figures de mar fetes de feltre per mainada. I també destacar el taller d'animació que farà el Pepon Meneses, durarà tot el matí, la mainada dibuixarà i es farà un petit curt d'animació.
D'expositors en tenim de nous i en tenim de sempre. Tots porten novetats, la veritat és que els expositors s'ho curren molt cada vegada que venen per encaixar amb la temàtica del mercat. Tenim productes per tots els públics, així que la varietat esta servida.
 
Com veieu Dizania en el futur? Creixerà, es multiplicarà, hi haurà una edició per exemple a Barcelona?
 
Doncs ens han ofert alguna vegada fer-la fora de Figueres, però a nosaltres ens agrada molt fer-la aquí. Hem arribat pràcticament al màxim d'expositors que preteníem, l'objectiu l'hem aconseguit. No crec que haguem de tenir més de 50 expositors, així es ven molt bé i ens interessa que les marques es donin a conèixer i que tothom vengui més o menys per igual, que li funcioni a tothom que ve a participar, amb això estem molt satisfetes.
El proper objectiu? Doncs crear més marca de disseny Empordà, noves marques que es moguin per aquí. I intentarem també internacionalitzar-nos, que vingui gent de fora a donar-se a conèixer aquí, això seria interessant. Tenim l'anècdota de quan varem estar a una fira de Paris, parlant amb expositors, amb una noia de Madrid i un altre de Shangai, ells havien sentit a parlar del Dizaina “ens han dit que hi ha un mercat que està molt bé”, i dius, “ostres, com hem arribat fins allà?”. Doncs aquest és el nostre objectiu, donar-nos a conèixer més i anar creixent, sobretot amb visitants. Poder oferint noves propostes i seguir dinamitzant el Dizaina.

  • imatge de control 1per1

Més informació: 

Mercat de dissenyadors independents Dizaina
Dissabte 4 de juliol
Tot el dia
La Rambla
Figueres
 
A

També et pot interessar