Òscar Balcells

Foto: 

Albert Compte Riba

Teatre de l'Aurora, menys és més

Les arts escèniques de petit format s'expandeixen amb la Comissió de Programació
Albert Compte Riba
,
13/10/2016
Espectacles
El 2017 farà 20 anys de la inauguració del Teatre de l'Aurora. Dirigit pel gestor cultural Òscar Balcells (Igualada, 1973), l'espai d'arts escèniques de petit format s'organitza des de fa tres anys, juntament amb una Comissió de Programació a partir de la qual es proposen les obres de cada temporada i els cicles paral·lels que acull el teatre, tant a la sala principal com a 'Les golfes', on aquest any s'estrena un nou cicle dedicat a petites perles que fins ara tenien difícil encaix en les programacions. El binomi entre la qualitat de les obres i la diversitat en la programació dels darrers anys, amb musicals, teatre de text, d'objectes, cicles com 'El més petit de tots' per a infants, propostes de dansa o comèdia han consolidat la sala com un referent territorial per als espectacles de les arts escèniques.
"El teatre de petit format busca una comunió major entre l'obra i el públic, per moments fins i tot sents com l'actor respira"

- Com són els inicis de la cooperativa en la qual es troba el Teatre de l'Aurora?
El Teatre de l'Aurora forma part d'una cooperativa de consumidors amb més d'un segle d'història, de la qual en som hereus tant de les seves activitats com del propi sistema cooperativista. Aquesta cooperativa es va transformar amb els anys en un projecte cultural participatiu, col·lectiu, on s'ha volgut que el teatre en sigui el motor principal del projecte, per cobrir un buit que considerem que existia a la ciutat, una proposta d'espectacles de les arts escèniques. D'aquest inici en va aparèixer l'interès per a la recuperació de l'edifici, la restauració del teatre, que ja existia i tot, amb la voluntat d'oferir una programació estable de petit format, amb una sala de 110 butaques, que cobrís aquesta mancança a través d'una oferta estable, la qual després de 20 anys encara existeix.

- En aquest sentit, què significa una iniciativa col·lectiva?
Quan parlem de col·lectiu ens referim a un projecte sense ànim de lucre, el qual continua així, amb moltes persones, entitats, institucions i empreses que li han donat suport per fer d'aquest projecte una realitat consolidada.

- Esteu associats amb altres entitats d'arts escèniques.
Fa més de deu anys ens vam associar a la Coordinadora de Sales Alternatives de Catalunya, actualment desapareguda. Ara mateix estem dins l'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA) i la coordinadora estatal Red de Teatros Alternativos.

- Com valoreu la temporada passada?
L'any passat vam superar la xifra dels 5000 espectadors que per a nosaltres era un sostre a assolir. Aproximadament, és una ocupació de la sala d'un 72% de mitjana. I si a aquesta quantitat li sumes la qualitat dels espectacles programats i la bona acollida per part dels espectadors podem dir que estem molt contents del resultat. A més, des de fa tres anys s'ha creat una Comissió de Programació on s'hi ha convidat a espectadors del teatre per formar-ne part i conjuntament amb l'equip gestor, escollir els espectacles que es programaran. D'aquesta forma tenim la possibilitat de veure altres espectacles i oferir una programació més àmplia que s'ha vist reflectida amb les xifres d'assistència. Ens interessa portar a Igualada bons espectacles de petit format.

- Hi ha alguna part de la programació que es faci sense la Comissió de Programació?
No, tota la programació es fa amb consens d'aquest nou equip de persones. On per exemple no es participa és amb la programació del festival 'El més petit de tots', amb el qual hi col·laborem des de fa set anys i les obres que giren són escollides entre les dotze sales que participen en el festival.

Presentació de l'espectacle de Pepa Plana 'Paradís pintat'.

- D'on neix aquest festival?
Va néixer a Sabadell i per la cinquena edició, des del Teatre de l'Aurora se'ls hi va comentar que estàvem interessats en oferir una extensió del festival. La dinàmica va ser molt bona i a partir d'aquesta col·laboració es van buscar nous espais per acollir de manera descentralitzada aquest festival.

- Teniu cicles propis com el 'Km.0'.
Sí, vam fer la primera edició l'any passat. Volem aprofitar les vacances de Nadal per oferir una programació de proximitat, amb la col·laboració de set companyies de teatre anoienques que presenten els seus treballs escènics. No hem inventat res nou perquè aquestes companyies ja presentaven els seus projectes, només les hem programat totes en un mateix cicle. A més, la proposta no s'acaba amb la programació de l'obra sinó que en el transcurs del cicle, per fer més viva i pròxima l'experiència, les companyies proposen activitats paral·leles. Per exemple, La mandarina oferirà un espectacle i també, un taller per apropar el món de la dansa als espectadors o el Teatre Nu acompanyarà als assistents que ho vulguin, a una visita guiada a la Casa del Teatre Nu on mostraran com treballen i assagen.

- A més, programeu activitats musicals.
Feia temps que teníem al cap que hi havia poca oferta de música clàssica i de petit format. Vam oferir el teatre a les Joventuts Musicals per crear un cicle estable de música clàssica, ja que no volíem programar música moderna, la qual té els seus espais arreu de la ciutat. Ells ja programaven les 'Serenates d'estiu', però durant l'any no oferien programació estable. Ha estat un punt de trobada que ara mateix té molt bona resposta.

Tràiler de la producció pròpia 'El comte Arnau'.

- Aquesta temporada s'estrenarà alguna producció pròpia?
Durant aquesta primera part de la temporada no. L'any passat es va estrenar a la tardor del 2015 'El compte Arnau', un espectacle familiar, producció pròpia del Teatre de l'Aurora, la qual començarà gira aquest octubre amb un calendari d'unes 40 funcions. Ara mateix estem treballant amb una nova producció familiar també, la qual volem estrenar a l'abril del 2017.

- També heu iniciat el 'Cicle Les golfes'.
El fet de ser molts participants a la Comissió de Programació implica que algunes propostes no entrin a la sala principal, potser perquè en aquesta sala es busca una representació àmplia de les arts escèniques, una diversitat de disciplines i gèneres. En aquest sentit hem volgut adequar un cicle a aquelles petites perles que per diferents motius se'ns quedaven fora de la programació i que trobem essencial poder-les oferir. En aquest nou cicle s'hi han sumat els contes per adults o altres espectacles que cerquen un format encara més reduït i proper a l'espectador. Seran peces que a diferència del format tradicional de tres dies, solament estaran a la graella els divendres. Es tracta d''Aneboda (The Show)', de la Cia. Patricia Palomares, 'La nit als ulls', per Sherezade Bardají i 'El bon lladre', amb Josep Julien, una comèdia, una sessió de contes per adults i un monòleg, respectivament. I com tots els divendres en què hi ha funció, al finalitzar l'espectacle hi haurà una estona de tertúlia amb els l'equip de l'obra presentada.

Vídeo presentació de l'obra de petit format 'Aneboda (The Show)'.

- Quina característica destacaries d'una sala per al teatre de petit format?
Allò principal és la proximitat. Molts actors i actrius et diuen “Un teatre com aquest té la mida justa”. El teatre de proximitat busca una comunió major entre l'obra i el públic, per moments fins i tot sents com l'actor respira. Detalls així fan que visquis l'experiència de venir al teatre d'una forma molt particular. La vivència emocional és més intensa. De fet, moltes de les propostes que programem ja demanen, pel format que proposen, un espai proper al públic, de proximitat.
 

Audiovisual que repassa els primers 15 anys de l'entitat d'arts escèniques.

Més informació: 

A

També et pot interessar