Jump to navigation
1. No hem de renunciar a l'Occident que hi ha en nosaltres per abraçar la cultura Oriental, ni hem de renunciar a l'Orient que hi ha en nosaltres per abraçar la cultura Occidental. Quan Panikkar va anar a l'Índia als seus 35 anys va escriure: "Me'n vaig anar cristià, em vaig fer hinduista i torno budista" va explicar Ignasi Moreta.2. L'important no són les coses, sinó les relacions que s'estableixen entre elles. "Aquesta taula no existeix com a taula sense la fusta, sense les potes, sense el fuster que l'ha fet, sense els pares del fuster, sense nosaltres que l'estem mirant" va assegurar Agustí Pániker en referència al pensament del seu tiet. No podem parlar de coses, sinó dels fils de la xarxa.3. Respectar les altres maneres d'entendre el món. Admetre la validesa de diferents perspectives. Admetre les nostres pròpies limitacions i prejudicis en la manera de percebre el món. No podem absolutitzar la nostra visió. Agustí Pánikker va destacar "la doctrina del no absolutisme" del seu tiet Raimon.4. La ciència occidental -i en especial la medicina- colonitza les altres formes d'entendre el món i les sotmet. Aquest va ser un dels punts destacats per Agustí Pániker que s'enllaça amb el següent.5. "El funcionament del meu cos està en relació directa amb el funcionament de la meva ànima. No hi ha trastorns que siguin exclusivament somàtics o anímics" va dir Moreta en relació a Panikkar.6. "La meditació no és tan sols un remei per la pau de l'ànima i la claredat de l'intel·lecte, és també un benestar per al cos" van assegurar.7. "Si la veritat no ens allibera i no ens treu del patiment, no val la pena profunditzar. Això ens permet anar més enllà de qualsevol perspectivisme. El pluralisme no vol dir abandonar els propis punts de vista o valors sinó que la meva veritat no la puc imposar. Per això, el pensament de Panikkar és un bon antídot contra els fonamentalismes" va dir el nebot, Pániker.
Web Any Raimon Panikkar