Slow Shop Lleida, associació de comerços, Segrià, experiència, Lleida, abril, 2017, Surtdecasa Ponent

Foto: 

Cedida
Slowshop Lleida vol recupera la vitalitat del comerç de barri

Què és Slowshop Lleida?

Juliana Fernandes, presidenta d'Slow Shop Lleida, ens explica els detalls del seu projecte
Cristina Mongay
,
19/04/2017
Activa't
"Cal vetllar per la convivència en comunitat d’una forma més sostenible i posar en alça els productes que tenim"

- Per què vas decidir fundar l’associació Slowshop Lleida?
Slowshop Lleida va nàixer al 2016 perquè no m’identificava amb les associacions de comerços de Lleida. I resulta que altres petits comerciants compartien les meves inquietuds. Slowshop Lleida vol englobar negocis amb valors i transmetre’ls mitjançant la nostra activitat professional.

- Quina és la situació del petit comerç lleidatà?
Viu una situació difícil, ja que molts valors s’estan perdent. Nosaltres creiem en el comerç de proximitat, en el que et coneix el nom i els teus gustos. I, al cap i a la fi, parlar de petit comerç és parlar del tipus de societat que volem a llarg termini. Si es perd el comerç de barri, la vida de barri, es perd l’ambient de carrer, la qualitat de l’entorn urbà i els carrers queden més bruts i descuidats. És una llàstima veure com la Rambla Ferran, a Lleida, que hauria de ser la “targeta de visita” de la ciutat al rebre els passatgers de l’estació de tren, està tan deixada i oblidada.

- Quins són els vostres objectius?
Volem sensibilitzar i conscienciar la ciutadania, volem fomentar el consum a comerços i serveis de Lleida, fomentar sinergies i col·laboracions entre aquests, reivindicar l’entorn comercial lleidatà i reforçar el fet que comprar al petit comerç beneficia a l’entorn local i l’economia global.

- Parla’m dels vostres valors.
Slowshop Lleida som un grup d’emprenedors que estem al capdavant dels nostres negocis, ja siguin comerços o serveis singulars, i oferim productes seleccionats. Un dels valors més clars de la nostra associació és l’aposta pel vincle i l’afecte que el comerç de tota la vida té amb el client. També creiem amb el consum responsable, el comerç just, la col·laboració entre professionals i la conciliació familiar i laboral.


  • imatge de control 1per1

- Què diferencia la situació del comerç petit de les grans cadenes?
Fonamentalment que no comptem amb el recolzament institucional suficient. Hem de conviure amb les grans superfícies, això està clar, però cal que els petits comerços tinguin les mateixes oportunitats que elles. Al final és el consumidor el que escull on, com i què vol comprar, però ha d’haver varietat d’opcions.

- Quin és el perfil dels comerços que aixopluga l’Slowshop Lleida?
Fonamentalment els nostres socis compleixen tres criteris: que el seu sigui un establiment únic, que sigui el propietari el que està al capdavant del negoci, i que ofereixi al públic un producte o un servei exclusiu, quelcom diferent, o que estigui situat a un emplaçament diferent, com ara en un edifici històric.

- Molts d’aquests negocis apropen al consumidor productes originals, creatius i que, òbviament, no tenen res a veure amb les grans multinacionals.
Exacte! Cal que existeixin botigues locals amb productes diferents, que no hi siguin enlloc més i que només els puguin comprar a Lleida! Això dóna un valor afegit al comerç, sinó, si només comprem en multimarca, és igual si comprem el producte a Lleida, Barcelona, Madrid o Estocolm.

- L’associació té previst acollir més comerços de la ciutat de Lleida?
I tant que sí! L’1 de maig tornarem a obrir el període d’inscripcions i convidarem de nou als comerços a que formin part de la nostra iniciativa. Volem seguir sumant la nostra llista de botigues amb encant de Lleida! Quanta més gent siguem, més pinya i més força podrem canalitzar per mostrat els nostres valors.

 



- De vegades, els agressius horaris comercials provoquen que conciliar negoci i família sigui molt difícil. Sense anar més lluny, vosaltres vareu impulsar la reforma horària comercial a finals de l’any passat, que va aconseguir el suport de més de 165 comerços, empreses i serveis.
La iniciativa tenia l’objectiu que els comerços tanquessin a les 19h. I la veritat és que va tenir una molt bona acollida entre els comerços de la ciutat. Va ser gairebé un fenomen viral, tothom en parlava! La campanya va fer evident que, en el món del comerç, treballem amb sentiments, amb persones, i cal replantejar-se el model actual per a no haver de triar entre feina i família. Va tenir tant èxit la campanya que tenim previst, de cara al 9 de novembre, fer una nova acció. Cal un canvi de mentalitat, innovar i apostar per la singularitat. En altres països això és possible, es fan jornades de 9:30-14h i de 16-19:30h o jornada intensiva de 9-18h.

- Fa uns mesos, vareu engegar una campanya de fidelització basada en regalar talonaris de descomptes de les botigues associades al vostres moviment.
La campanya tenia l’objectiu donar a conèixer l’associació a través del talonari, per connectar-se amb el client i oferir-li un valor. Aquesta campanya es duu a terme fins el 30 d’abril.

- Ara mateix Slowshop Lleida en té una de nova, #greenery. En què consisteix?
#Greenery vol apropar als comerços i als clients conceptes ‘green’ com ara el reciclatge, la compra responsable, la proximitat, l’ús de l’aigua, la cura de la natura, etc. En definitiva, es tracta de qüestionar-se les coses, el sistema establert i aquí hi tenen un paper molt important els joves. Cal fer xarxa, cal obrir-se al món, generar contingut i comunitat.

- Si poguessis llençar un missatge als nostres lectors i lectores, de Ponent i d’arreu del país, què els hi diries?
Dins de la modernitat, cal que rescatem la vida de barri. Els valors i les peculiaritat de les persones. Cal vetllar per la convivència en comunitat d’una forma més sostenible i posar en alça els productes que tenim. Avui sembrem la societat que serem al futur, per tant, és important saber que les actituds impacten a la nostra vida. I això depèn dels clients i dels botiguers. Cal obrir la ment! Fent pinya, tots, arribarem més lluny!

Més informació: 

A

També et pot interessar