Mollerussa, la meva ciutat

Foto: 

Cedida

Un projecte escolar afavoreix l'arrelament dels estudiants a través de la tecnologia

L'escola Mestre Ignasi Peraire de Mollerussa aplica la tecnologia per fomentar la innovació a les aules
Surtdecasa Ponent
,
20/05/2019
Activa't
La tecnologia serveix en moltes ocasions per transformar les comunitats locals. En aquest cas, l'escola Mestre Ignasi Peraire de Mollerussa aplica la tecnologia per fomentar la innovació a les aules. Després de l'èxit del projecte 'Mollerussa, la meva ciutat', desenvolupat pels alumnes de primària, l'equip docent prepara una nova eina tecnològica que aprofita l'experiència de l'anterior, guardonada amb reconeixements internacionals. L'aplicació partia d'aquest escenari: Mollerussa, capital de la comarca del Pla d'Urgell, amb una superfície de 7,1 km² i una població de 14.800 habitants. A partir d'aquí, els alumnes havien de trobar les seves pròpies constants organitzadores de l'espai. Hem parlat amb Mariona Vallès, mestra d'educació primària i coordinadora dels projectes tecnològics de l'escola.
"És un projecte interdisciplinari basat en la georeferenciació a través del qual els alumnes van marcant en un mapa els punts més emblemàtics de Mollerussa"

- Com va sorgir el projecte 'Mollerussa, la meva ciutat'?
L'escola Mestre Ignasi Peraire compta amb molta diversitat d'alumnat: és un centre dels anomenats màxima complexitat, perquè una part de l'alumnat és d'origen estranger, de vegades nouvinguts i amb alguna dificultat de comprensió pel que fa l'idioma. Enriquits per aquesta diversitat, decidim treballar conjuntament l'arrelament al territori, perquè puguin conèixer el barri, l'entorn i el municipi. Introduïm les noves tecnologies per millorar la motivació dels nens i les nens.

- I què vau fer?
Vam pensar que necessitàvem un canvi de metodologia. Que no podíem seguir fent classes magistrals. Els alumnes mostraven alguna dificultat a l'hora de seguir les explicacions i havíem d'aconseguir alguna eina que ens permetés augmentar la motivació. Amb els companys mestres, vam pensar que allò que podia ser un punt feble del nostre centre, també podia convertir-se en una oportunitat per viure un procés interessant, on la diversitat pogués ser un al·licient.

- Per això penseu en les noves tecnologies?
Sí, pensem que cal sortir del llibre i veiem que potser les noves tecnologies poden servir per motivar-los, ja que avui dia estan molt acostumats a viure amb mòbils i tauletes.

- Què implica l'eina 'Mollerussa, la meva ciutat'?
És un projecte interdisciplinari basat en la georeferenciació a través del qual els alumnes van marcant en un mapa els punts més emblemàtics de Mollerussa. El fet de sortir de l'aula i desplaçar-nos pels carrers de la ciutat potencia que els alumnes se la vagin fent seva. Molts cops, tenim la sensació que se senten perduts, ni d'aquí, ni d'allà. I una persona que no està arrelada, està molt dispersa. Vam començar desplaçant-nos de l'escola a l'ajuntament, a l'església, al canal d'Urgell. La idea principal és fomentar l'arrelament, que se sàpiguen desplaçar pel seu municipi.



- I com ha estat el procediment per confeccionar l'eina?
Hem determinat cada punt des de l'escola i hem buscat informació des de l'aula. Després ens hi vam desplaçar, vam fer fotos, un vídeo, vam parlar amb les persones del lloc a través d'entrevistes, i vam gravar àudios amb les impressions que ens provocava el lloc. Els àudios per exemple els vam fer en català, castellà i anglès. És un projecte molt transversal perquè inclou treballar diverses matèries.

- Va ser un projecte premiat al Mobile World Congress de Barcelona?
En un certamen en què participen més de 700 centres, el projecte 'Mollerussa, la meva ciutat' va estar seleccionat i va quedar tercer en la cerimònia final del premis 'Schools Student Awards 2018'. 

- Quins valors creus que va potenciar?
Sobretot la cooperació entre ells. Tothom hi participa, independentment de la capacitat i l'origen. I veus que s'aporten coses entre els uns i els altres.

- Què creus que va ser més efectiu per aprendre?
De totes les variables que té el projecte, crec que una de les que més va funcionar és el vídeo. Han après molt a expressar-se oralment. A més, hem vist que disfruten molt sortint de les aules perquè interactuen amb el medi on viuen. Se senten molt segurs quan comencen a poder-se expressar oralment, quan coneixen els veïns, les botigues, etc.

- Penseu seguir apostant pels projectes digitals?
Sí, ja n'estem preparant un altre que anirà al voltant de la figura de la dona, però no et puc avançar res perquè encara no l'hem presentat. Els professors estem molt implicats en aquest projecte perquè ens ha donat molt bon resultat.

Més informació: 

A

També et pot interessar