Foto: 

CEDIDA
Fèlix Casanellas desenvoluparà una eina tecnològica gràcies a m4social

Fèlix Casanellas: "La tecnologia ens ha d’ajudar a ser més feliços"

Aquest enginyer informàtic vilafranquí ha ideat una eina tecnològica per facilitar la comunicació entre usuaris de pisos socials i entitats d’habitatge
Gemma Urgell
,
27/02/2017
Activa't
Fèlix Casanellas és enginyer informàtic i la seva eina tecnològica ‘Nonius’ ha guanyat el repte d’Habitatge Inclusiu de m4Social, una iniciativa que pretén desenvolupar el valor social del mòbil i el seu potencial per donar resposta a les necessitats socials. Després de submergir-se en el món de les entitats d’habitatge, en dos mesos va presentar un projecte que va resultar ser guanyador. Ara té per davant el seu desenvolupament amb una acceleradora d’start ups i amb contacte constant amb organitzacions d’habitatge social per polir l’eina i poder-la aplicar. Amb el Mobile World Congress celebrant-se a Barcelona, hem volgut aprofitar l’ocasió per a parlar amb aquest vilafranquí que té molt clar el potencial social i cultural de la tecnologia.
"Parlem de sobirania alimentària perquè volem conèixer d’on ve l’enciam que mengem; doncs també hauríem de parlar de sobirania tecnològica i saber bé el seu funcionament i què hi ha darrera".

- Què és Nonius?
- Nonius és una eina de comunicació a nivell tecnològic que pretén acompanyar a les persones que viuen en habitatges socials. Busca facilitar la comunicació entre les persones que necessiten un acompanyament i les entitats que gestionen els habitatges. Organitzo l’eina en diferents taulells virtuals de comunicació. Pel pilot en vaig definir quatre: missatgeria, recordatori de cites (com la visita al CAP o al SOC), les tasques i les targetes (un element més motivacional i subjectiu, com una felicitació, una comunicació sobre un mèrit aconseguit, etc). L’entitat disposarà d’un programa de gestió, amb una interfície web per a poder fer el seguiment dels diferents habitatges i l’usuari podrà visualitzar aquests taulells en diferents suports, no només una aplicació mòbil sinó també una smart TV. La interfície l’he pensat molt modulable segons les necessitats dels usuaris.

- Quines necessitats pretén cobrir?
- En un primer moment, a l’haver guanyat el m4social, l’eina està dirigida a usuaris de pisos socials. Però, el projecte, si agafa volada, també pot entrar en l’àmbit privat: si tinc una persona gran al meu càrrec que viu sola, per exemple un avi o una àvia, aquesta eina pot facilitar una comunicació diària compartint un taulell que li recordi les cites al metge, on puc compartir imatges, etc. L’estratègia és aplicable a molts contextos diferents.

  • imatge de control 1per1

- Una eina tecnològica com aquesta, amb finalitats socials, és clau que es desenvolupi de la mà dels professionals o usuaris que han d’utilitzar-la...
- És vital! Ara començarà una roda de contactes amb entitats que gestionen habitatges per tal d’acotar al màxim quines són les necessitats que tenen i com poden trobar solucions amb aquesta eina per a poder desenvolupar un pilot i veure com respon. I, si val la pena, doncs estendre-ho. Aquesta és la gràcia del m4social que, a diferència d’altres hackatons, està molt vinculat a les entitats que podrien usar-la. Si vols solucionar un tema social amb la tecnologia, cal posar-se en contacte i treballar-ho amb els professionals que s’hi dediquen. I tenir clar que no vas a salvar el món de ningú, ells ja tenen unes eines que fan servir per determinades coses i cal veure si realment allò que has ideat està bé i els hi serà útil. No cal crear software i software i software…

Fèlix Casanellas, guanyador del #reptehabitatge d'm4Social from m4Social on Vimeo.

- I els usuaris dels habitatges sabran usar l’eina? De fet, cada cop la tecnologia és més propera, hi ha menys barreres…
- L’accessibilitat s’ha de tenir molt en compte. Cada cop menys, però hi ha una barrera digital que també és cultural: “No sé com funciona això, em suposa molt d’esforç i no hi vull entrar”, que és el que passa a molta gent gran, per exemple. Una de les intencions de Nonius és trencar aquesta barrera per això la part de l’usuari pot arribar a ser molt senzilla. Si disfressem el mètode d’accés a la tecnologia (no té perquè ser un dispositiu d’última generació) podem trencar aquesta barrera.

- Si ens situem fora de la tecnologia sembla que ens aïllem del món.
- El món cada cop està més vinculat a la tecnologia i sí, situar-se fora pot provocar problemes greus. Cal molta formació i molt d’acompanyament perquè ningú quedi lluny d’aquest procés i cal entendre’l com a positiu. De vegades ens compliquem la vida, per exemple, si vols fer una activitat d’esplai amb nois i noies i que usin la multimedia i facin fotos, potser no cal tenir una GoPro, ni un mòbil potser amb unes càmeres d’usar i llençar ja en tenen prou. Això és el que anomeno tecnologia adequada: que sigui concreta per cada context i no perquè sigui tecnologia punta serà la millor. Adequada a cada usuari i ús. Si tinc un punt de connexió públic d’internet, potser no cal tenir ordinadors cars perquè la feina que farà la gent allà no requerirà una màquina gaire potent. La tecnologia és bona si sabem adequar-la a cada context.

- Com enginyer informàtic estàs més avesat a desenvolupar eines enfocades a l’educació, la cultura, el bé comú … Per què?
Jo crec que la tecnologia té moltes funcions, però n’hi ha unes que les ha de fer sí o sí, com ajudar a què visquem més feliços, a que siguem més eficients, etc. No parem de sentir coses negatives dels mòbils; però també en podem extreure la part positiva: gràcies a Whatsapp, la meva mare està en contacte amb els seus cosins de Saragossa, per exemple. En l’àmbit social la tecnologia també pot millorar moltes coses. I en l’ambit educatiu i cultural, hi hem de guanyar. I, per tal i com sóc, em sento més realitzat fent aquestes eines que no pas fent intel·ligència artificial per casinos.

  • imatge de control 1per1

- I com podríem avançar per treure encara més suc de la tecnologia?
- És molt important saber com funciona la tecnologia què hi ha darrera de cada eina que utilitzem o consumim. Cal estar educat en l’ús i en el funcionament de la tecnologia. Ara que s’utilitza sovint el terme de sobiranies, és a dir, d’apropiar-nos de les coses amb coneixement; en tecnologia també ha de passar. Consumim tecnologia però de vegades no sabem on es guarden les dades que pugem, les imatges, etc. No tenim una cultura sobre això. Cal que ens imaginem que el famós núvol són discos durs que estan emmagatzemats en algun lloc i, internet no és abstracte ni un èter i l’hem d’entendre. Parlem de sobirania alimentària perquè volem conèixer d’on ve l’enciam que mengem; doncs també hauríem de parlar de sobirania tecnològica i saber bé el seu funcionament i què hi ha darrera. Només així podrem ser conseqüents amb les decisions que prenguem sobre el seu ús.

A

També et pot interessar