Foto: 

CEDIDA

L'educació musical, més enllà de la pràctica individual i el llenguatge escrit

Parlem amb Aleix Pagès, el portaveu de l'Escola Pitus i Flautes de Cornellà de Terri sobre el seu projecte educatiu
Surtdecasa Girona
,
03/06/2017
Activa't
Treballar aspectes com la convivència, el respecte, l'ajuda mútua, la superació personal o l'aprenentatge col·lectiu a través de la música. Amb aquest objectiu va néixer el passat mes de setembre L'Escola Pitus i Flautes, un projecte educatiu de Cornellà de Terri creat per músics integrants de Germà Negre, el grup infantil Olives de Pagès, la banda gironina Carmen 113 i l'ajuntament del municipi. Descobrim un model d'aprenentatge obert, creatiu i intergeneracional, que entèn la "música com quelcom viu, una eina per compartir experiències i vivències, canalitzar emocions o per assolir el benestar personal". Per fer-ho, parlem amb el portaveu de l'escola i baixista del grup banyolí, Aleix Pagès.
"Els individus tenim un potencial reflexiu enorme, únicament ens falta que algú ens ho faci trontollar tot"

- "La clau de l'educació no és ensenyar, sinó despertar". Què opines d'aquesta cita d'Ernest Renan? 
Doncs hi estic totalment d'acord, l'educació consisteix a canviar-nos els esquemes, crear situacions que ens facin sortir de la nostra zona de confort. Quan passa això, és evident que estem assolint un aprenentatge, que tampoc ha de ser unidireccional, sinó que pot tenir molts resultats diferents. Els individus tenim un potencial reflexiu enorme, i a vegades únicament ens falta que algú ens ho faci trontollar tot per entendre molt millor el què ens passa i el que passa al nostre voltant. 

- Quina és la filosofia de Pitus i Flautes? Com us diferencieu de les escoles més ortodoxes? 
De fet, hi ha moltes experiències en funcionament ara mateix, i desconec si realment som diferents d'altres iniciatives, però sí que en l'àmbit del Pla de l'Estany potser som els únics que ens basem més en el procés que en el resultat. Em refereixo que entenem la música com a quelcom viu, que no es pot limitar a la pràctica individual ni al llenguatge escrit, sinó que és una eina per compartir experiències i vivències, per canalitzar emocions o per assolir el benestar personal. En aquest sentit, la música té un poder de transformació individual i col·lectiu que no tenen moltes altres disciplines. Per tant, si basem el procés d'aprenentatge musical no ens els resultats sinó en un procés d'enriquiment personal, diversió o superació personal, conceptes com la tècnica, el ritme i el llenguatge s'assimilen amb comoditat i passió. 

  • imatge de control 1per1

- Quan i per què neix aquest projecte? 
Doncs l'escola neix arran de la inquietud que teníem alguns músics gironins i banyolins en obrir una escola de música, que no seguís els canons de les escoles convencionals sinó que s'adaptés a la forma com entenem la música i les seves formes educatives. Tot i néixer aquest setembre passat, ja feia anys que en parlàvem, i finalment s'ha materialitzat amb un primer any que valorem molt positivament. 

- Per què vau decidir fer-ho al municipi de Cornellà de Terri? 
Aquí s'hi barregen diversos motius. Un d'ells és que ja teníem vincle amb el Centre Cultural de Cornellà, on jo hi havia fet classes i altres companys també hi havien participat amb altres activitats. Paral·lelament, l'espai estava molt poc utilitzat, i era evident que estava un xic desaprofitat pel potencial que tenia. Arran d'això i amb l'objectiu de fer vida de poble (encara que no fos el nostre), es va optar per parlar amb l'Ajuntament i oferir la possibilitat d'obrir una escola de música amb la seva implicació. Actualment, el Centre Cultural està més viu que mai. 

- Heu iniciat el vostre primer curs amb més d'una vuitantena d'alumnes. Quin és el secret? 
Doncs no ho sabem, la veritat. Segurament, hem sabut explicar bé la nostra forma d'entendre la música i això ha calat. Sobretot entre un perfil de gent que estava cansada de trobar-se sempre amb les mateixes formes d'aprendre música i que cercaven quelcom diferent. 

- Quins instruments oferiu ara mateix? 
La veritat és que comencem a tenir una oferta bastant amplia, de fet, ara mateix tenim professors en plantilla que poden fer classes de guitarra espanyola, guitarra elèctrica, baix, contrabaix, bateria, cant, trompeta, cel·lo, piano, violí, viola i mandolina. A més d'assignatures com conjunt instrumental, sensibilització musical i llenguatge musical. Tot i això, sempre que un alumne desitgi tocar algun instrument que no sigui d'aquests nosaltres ens encarreguem de buscar professor. 

- També heu iniciat un seguit de combos. De què es tracta aquesta iniciativa i per què és interessant per a la canalla i els adults? 
Els combos no són res més que conjunts instrumentals, en els que tant adults com infants es troben per interpretar cançons de diversos estils. La música des del seu naixement que té un caràcter col·lectiu i social, ja sigui en les cançons d'ofici, els rituals o les festivitats. Per això, entenem els combos com un tipus d'activitat que té un potencial educatiu immens, ja que la música té un part social que ens permet treballar en aspectes tan bàsics com la convivència, el respecte, l'ajuda mútua, la superació personal o l'aprenentatge col·lectiu. 

- Quin perfil d'alumnes teniu? 
Encara que el nostre nom pugui tenir connotacions infantils, el nostre alumnat està dividit entre usuaris adults i infants. Dins d'aquest perfil tenim alumnes que simplement viuen la música com un hobby, i altres que tenen perspectives que la música esdevingui quelcom més que una activitat extraescolar. Dins d'aquest context, nosaltres intentem detectar les expectatives i inquietuds de l'alumne per complir amb els seus propòsits i també amb els nostres. 

- El joc és important en l'educació? 
El joc és indispensable dins l'educació, ja que és una eina que obre unes possibilitats molt grans. El joc ens ofereix multitud de formes d'aprendre i expressar la música, oferint llenguatges molt enriquidors en el camp del coneixement musical. Jugant s'aprèn molt, ja que els conceptes s'assimilen amb diversió fent del procés quelcom molt més dinàmic i viu, fent de l'educació i l'aprenentatge un fet quasi involuntari. 

- Creus que l'educació convencional s'ha oblidat del joc? 
No crec que s'hagi oblidat del joc, actualment m'atreveixo a dir que hi ha moltes escoles i centres educatius que estan oberts a portar el joc al camp de la docència, ja sigui formal com informal. Tot i això, també és cert que vivim en un context social i cultural on encara primen les visions conservadores i tradicionals de l'educació, i encara ens falta molt per descobrir. 

- Quines perspectives teniu de futur? 
La veritat és que no sabem què ens ofereix el futur, ja que sempre que hem projectat uns objectius ens hem vist sobrepassats. Ara per ara ens plantegem obrir places fins a arribar a un màxim d'un centenar d'alumnes, i a partir d'aquí assentar les bases de l'escola per poder oferir uns serveis de qualitat. Fet que per nosaltres és indispensable. 

- Quin és el model d'escola que voleu arribar a ser? Quins són els reptes que heu d'emprendre? 
Aquest és un debat que en l'àmbit intern ha pres molt de protagonisme els darrers mesos, ja que existeix una clara voluntat de no limitar-nos únicament a l'aprenentatge musical en format sessions de classe. Estem disposats a obrir mires, obrint-nos a programar cursos de formació sobre múltiples temes vinculats a la música o vincular-nos més en camps com la musico teràpia. Tot i això, de cara a l'any vinent, a més de les classes al Centre Cultural de Cornellà, oferirem serveis musicals extraescolars a algunes escoles del Pla de l'Estany.

Més informació: 

Tota la informació de l'escola al seu Facebook

A

També et pot interessar