'Cançons de la veritat oculta': la musicalitat de Calders

Judit Neddermann i The Gramophone Allstars musiquen a l’escriptor el proper 15 de desembre a La Bisbal
Surtdecasa Empordà
,
20/12/2013
Música

Un Pare Noel que irromp en un sopar de Nadal d’una família que només celebra els Reis. Dos soldats enemics que es troben fora del camp de batalla i emprenen un diàleg tan reflexiu i decorós com absurd i ridícul. Un esperit que vaticina el descarrilament d’un tren que descarrila cada dia. Podríem definir l’imaginari de Pere Calders com un artefacte narratiu elàstic i corruptor. La seva obra és un infal·lible instrument desmitificador, un llarg comboi d’històries que transporta mites al món terrenal i convida a reflexionar sobre l’absurd de la condició humana.

Per commemorar el centenari del seu naixement l’any 2012, el segell discogràfic Bankrobber va impulsar una gira anomenada ‘Cançons de la veritat oculta’ (en al·lusió al recull de contes més cèlebre de l’autor: ‘Cròniques d’una veritat oculta’), on Judit Neddermann, acompanyada pel sèquit instrumental de 'The Gramophone Allstars', musiquen lletres escrites per 11 autors referents en l’escena independent catalana. Una gira escènica que també ha esdevingut en un llibre-disc de títol homònim. El diumenge dia 15 de desembre els trobarem al Teatre El Mundial de la capital baix-empordanesa.

  • imatge de control 1per1


La direcció musical d’aquesta gira va a càrrec de Genís Bou, que ha treballat a partir de cançons escrites per Jaume Pla (Mazoni), Maria Rodés, Pere Agramunt (La Brigada), Joan Pons (El Petit de Cal Eril), Joan Colomo, Vicky de Clascà (Bikimel), Guillem Caballero (Els Surfing Sirles), Mireia Madroñero (Miss Carrussel), Ramon Faura (Le Petit Ramon), Pau Guillamet (Guillamino) i Jordi Lanuza (Inspira). “Els arranjaments van anar a càrrec meu, sempre pensant en el paper central que havia de tenir la veu de la Judit”, explica Bou. A més a més, el concert va acompanyat d'un muntatge audiovisual a partir d'imatges d'arxiu inèdites, gravades pel mateix Calders que, segons ens diu el músic, “van ser cedides molt especialment per la família”.


Sobre l’escenari, però, hi brillarà especialment un so; un so suau, càlid i seductor: la deliciosa veu de Judit Neddermann. La cantant barcelonina està cridada a ser un dels referents dins el panorama vocal català i internacional, una asseveració, però, que en Genís s’encarrega de matisar ràpidament afirmant que la Judit “ha fet mèrits suficients com per no haver de parlar d'una jove promesa sinó d'un talent consagrat”. El músic,  també company de Judit sota el conjunt de The Gramophone Allstars, només té bones paraules per ella: “Per mi té dos grans virtuts: en primer lloc un timbre de veu molt bonic i amb molta personalitat; en segon, que més enllà de cantar molt bé és una gran músic. És tot un luxe poder fer coses amb ella”. Tot i que s’ha format en una escola jazzística com és el Taller de Músics, Neddermann és una cantant molt versàtil, capaç de adaptar-se a qualsevol gènere de música moderna, però també de defendre el registre més tradicional. “Fins i tot s'ha atrevit a cantar Winterreise de Schubert en col·laboració amb el Quartet Brossa!”.

 

 


Un Calders ‘musicable’

  • imatge de control 1per1

Els contes de Calders acostumen a partir d’una situació insòlita, convertint la lògica en incògnita: un punt de partida irresistible per a l’atenció del lector. Són petites i addictives píndoles narratives que t’atrapen de principi a fi. I aquest és probablement el millor pretext a l’hora de voler traslladar els relats escrits a cançons. “Una de les coses més difícils a l’hora d’escriure una cançó és enganxar a la gent. Crec que en els contes de Pere Calders passa això, que els comences a llegir i et van atrapant, per això són tan ‘musicables’”, explica la pròpia cantant. D’altra banda, en Genís recalca que els contes de Calders “remeten a molts paisatges, imatges... són molt coloristes, i això va permetre als compositors escriure unes lletres molt evocadores on la música sempre tenia una direcció molt clara, sempre al servei del text i les idees que aquest proposava”.

Després del format escènic, Cançons duna veritat oculta també ha esdevingut en un llibre-disc molt especial, ja que compta amb un text escrit per la néta de l’escriptor, Diana Coromines, i on també hi trobarem fotogrames extrets de la interessant obra fílmica de Calders.

El concert Cançons d’una veritat oculta és l’últim que oferiran a les comarques gironines. No us perdeu aquest interesantíssim maridatge de literatura i música!

Data: Diumenge 15 de desembre
Lloc: Teatre El Mundial de La Bisbal d’Empordà.
Horari: 19h
Preu: 10€ anticipada / 12€ guixeta


 

A

També et pot interessar