Creadors de consciència

Foto: 

Bernat Armangué
Una de les fotografies de l'exposició col·lectiva 'Creadors de consciència'

Les 10 exposicions imprescindibles del FineArt Igualada 2024

Destaquem les mostres fotogràfiques indispensables de la dotzena edició del certamen
Surtdecasa
,
21/02/2024
Arts
El festival FineArt Igualada celebra la seva 12a edició, plenament consolidat com un referent en els circuits fotogràfics de l'Estat i com un dels grans esdeveniments culturals del Centre de Catalunya. Un certamen que inunda la ciutat d'Igualada de fotografia, tant en sales expositives habituals com en d'altres d'efímeres que recuperen espais patrimonials de la ciutat. Enguany podrem gaudir de 41 exposicions de prestigi nacional i internacional, en una vintena d'espais d'Igualada, i de diverses activitats al llarg dels 24 dies que dura el festival. Hem elaborat la nostra habitual selecció de les 10 exposicions imprescindibles, perquè gaudiu al màxim del FineArt!

1. Exposició col·lectiva 'Creadors de consciència'
Treball de quaranta fotògrafs que conforma un mapa de fets que resulten un retrat veraç dels dilemes als quals s'enfronta la comunitat mundial. Un dibuix traçat sobre unes imatges que parlen de compromís, testimoni personal i excel·lència professional. 'Creadors de consciència' és un projecte que neix per iniciativa de DKV, una empresa que commemora el vintè aniversari de la seva obra social amb el generós afany de fer valdre la feina dels fotoreporters i reconèixer amb això la transcendència del seu ofici: afegir llum a la foscor i donar veu als que no en tenen.
> Espai: Espai Cub del Museu de la Pell

 

'Frontons en pobles d'Espanya' de Gunnar Knetchel | Foto: Cedida
2. 'Frontons en pobles d'Espanya' de Gunnar Knetchel
El frontó acull la identitat d'un poble que es va erigir al seu voltant. Les marques dels cops s'enfonsen com empremtes d'una memòria col·lectiva encara latent, però cada cop més muda. La mudesa és fruit d'un èxode creixent de l'Espanya rural a la ciutat, del buidatge constant. A l'estiu s'acosten nets i nebots que revifen l'espai, després es torna a convertir en una mena de monument estrany, arquitectònicament imponent i abandonat, un mur que és testimoni silenciós de la història d'Espanya. 'Frontons en pobles d'Espanya' n'és la prova.
> Espai: Rectoria de Santa Maria

 

'En els dies clars es veu Europa' de Myriam Meloni | Foto: Cedida
3. 'En els dies clars es veu Europa' de Myriam Meloni
A Les Metamorfosis, Ovidi narra la història d'Europa, una princesa fenícia la bellesa de la qual va enamorar el déu Zeus. El déu, atraient-la a si sota l'aparença d'un bou toro, la va raptar, llançant-se al mar amb la jove al seu llom. Europa, raptada, transportada d'Orient a Occident, va trobar refugi a l'illa de Creta, on va fundar una nova civilització que avui porta el nom. El que és contemporani parla de cares diferents, dones que han fet del desplaçament una forma d'afirmació. Les imatges d'En els dies clars es veu Europa' són la restitució d'un camí, una constel·lació de possibilitats, que conviden a construir una nova perspectiva crítica i postcolonial de la contaminació cultural, posant èmfasi en el diàleg teixit per dones que, des de la riba de Tànger al Marroc, qüestionen conceptes d'alteritat i identitat.
> Espai: La Teneria

 

'Ànima gitana' de Jordi Oliver | Foto: Cedida
4. 'Ànima gitana' de Jordi Oliver
L'exposició té com a objectiu documentar la vida i la migració de músics gitanos de Turquia, Índia, Balcans, Romania, França i Espanya. Va néixer amb l'ànim de capturar l'essència de la cultura gitana, dibuixant un viatge a través de les terres i el temps, però sobretot a través de la música, que constitueix la veu, el llegat històric, la senya d'identitat i la més cèlebre contribució al món d'aquest grup ètnic. Des d'Andalusia fins a Rajasthan –on els gitanos tenen el seu origen–, 'Ànima Gitana' és un viatge fotogràfic que parla també de la marginació i la persecució que pateixen dotze milions de persones. El repte del projecte ha estat revelar la música gitana, i no simplement com a entreteniment, sinó com a cultura oral, com a mitjà unificador i com a forma d'expressió d'un poble que ha aconseguit preservar les seves arrels en un món globalitzat.
> Espai: L'Escorxador

 

'Artistes amb tractor' de Sara Boldú | Foto: Cedida
5. 'Artistes amb tractor' de Sara Boldú
La terra ens sosté, ens alimenta, ens abraça i ens dibuixa. L'esforç del pagès que treballa el sòl dia rere dia esdevé art quan el dron s'enlaira i ens revela la màgia d'un tapís efímer. Línies rectes, cercles, sanefes, dissenys amb els quals els agricultors i agricultores i les seves màquines decoren amb mestria el nostre paisatge. Les textures de les collites i els colors de les llavors que fructifiquen acaben de compondre un llenç que només descobrim a vista d'ocell. Per cultivar el camp s'ha de mirar al cel, diuen, i és aquí on contemplem un espectacle visual únic que no es percep de peus a terra.
> Espai: Adoberia Bella

 

'The Melting Age' d'Alfons Rodríguez | Foto: Cedida
6. 'The Melting Age' d'Alfons Rodríguez
Recorregut fotogràfic per més de trenta països de sis continents, que recull indrets i situacions que mostren quines són les causes i conseqüències de la crisi climàtica global. Tot allò que podem guanyar si la combatem i, al mateix temps, tot el que podem perdre si no ho fem. A Groenlàndia o a l’Antàrtida, el desglaç per l’escalfament provoca l’augment del nivell dels oceans al planeta, a més de refredar corrents marins que alhora afecten la fauna i els ecosistemes. És un contrasentit que no entén ningú, però que tothom accepta amb resignació. I sobretot, amb egoisme: el nostre possible ocàs i el de generacions futures, provocat per nosaltres mateixos.
> Espai: Sala d'Exposicions del Museu de la Pell

 

'Atrapades?' de Maria Gregori | Foto: Cedida
7. 'Atrapades?' de Maria Gregori
L'exposició pretén provocar una reflexió vers el nostre comportament cap a formes de vida diferents de les nostres. El més distant que tenim a tocar és el món vegetal. Aquesta sèrie va sorgir de la troballa d'uns espais difuminats que feien entreveure un món oníric, amb unes plantes encastades al vidre que semblaven parlar a l'autora. I allà va sorgir la pregunta: Se sentiran atrapades en un hivernacle? Ara els científics ens parlen àmpliament de la sensibilitat i intel·ligència de les plantes, i que hem d'aprendre a mirar-les no com a matèria primera, sinó com a font de coneixement per ajudar-nos a resoldre el nostre propi futur. Qui sap si més endavant parlarem dels seus sentiments, potser llavors l'ésser humà comprendrà el que fins ara li ha estat negat per la seva pròpia naturalesa.
> Espai: Sala Municipal d'Exposicions

 

'Txernòbil. L'amiga invisible' d'Iñaki Izquierdo | Foto: Cedida
8. 'Txernòbil. L'amiga invisible' d'Iñaki Izquierdo
El destí de moltes fotografies varia amb l'esdevenir de la història. L'autor va iniciar 'Txernòbil. L'amiga invisible' el 2013, amb la intenció de col·laborar amb les associacions que fan acollides de menors de Txernòbil a Espanya, en concret amb les que portaven menors de Bielorússia. Tenien el propòsit de promocionar les acollides, però la guerra d'Ucraïna ha tornat a aixecar un mur entre països d'Europa. Només li queda mostrar els que han quedat a l'altra banda, als que, sense poder participar de les decisions dels governs, en surten sempre perjudicats. Només ens queda esperar que els dirigents dirimeixin les seves diferències, i els ciutadans puguem tornar a apropar-nos.
> Espai: Encavallades del Museu de la Pell

 

30" d'Asier Gogortza | Foto: Cedida
9. 30" d'Asier Gogortza
30" resulta del taller de fotografia etnogràfica per a joves, impartit per l'artista basc Asier Gogortza l'estiu passat a Copons. L’objectiu principal va ser realitzar una lectura col·lectiva, des de la seva pròpia visió, de la vida als pobles, posant en contraposició dues cultures de la imatge: la fotografia analògica mitjançant una càmera estenopeica -que requereix una observació detinguda i un temps d’exposició de 30 segons per fer un retrat- i la immediatesa de la fotografia digital. L’exposició a La MaCa durant el FineArt, presentarà la culminació i els resultats del projecte. Concebuda com una exposició-laboratori també acollirà la instal·lació del ‘Fotomató de La MaCa’, que anirà retroalimentant la mateixa exposició.
> Espai: La MaCa

 

'Acompanyant a la Rosa' de Gisela Petrel | Foto: Cedida
10. 'Acompanyant a la Rosa' de Gisela Petrel
Projecte de fotografia documental en què l'autora intenta entendre, a través de la història de la seva protagonista, Rosa, els detalls de patir obesitat mòrbida en edat adulta al nostre país. Per això, s'embarca en un viatge de llarg recorregut, de més de 4 anys (2018-2022), en què busseja per les profunditats de les aparents causes i desencadenants que al llarg de la seva vida l'han portat a patir aquesta malaltia, acompanyant-la pels camins de l'esperança, quan n'hi ha i, també, de la depressió, quan se n'apodera. En definitiva, una lluita constant davant una malaltia multifactorial i crònica, en entorns on la prevalença de l'estigma és cada vegada més gran.
> Espai: Encavallades del Museu de la Pell

Més informació: 

A

També et pot interessar